ناودانی سبک و سنگین چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت ناودانی سبک و سنگین

تفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟ ناودانی سبک و سنگین چه فرقی با یکدیگر دارند؟ اینها سوالاتی هستند که همیشه از سمت کاربران سایت میلگرد بستر براتلو که برای خرید ناودانی منقطع مراجعه می‌کنند مطرح می‌شود! در این مقاله، به بررسی تفاوت‌های ناودانی سبک و سنگین و عوامل موثر بر انتخاب هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

ناودانی سبک چیست؟

ناودانی‌های سبک، گونه‌ای از ناودانی‌ها هستند که با وزن کمتری طراحی و ساخته شده‌اند. این وزن سبک‌تر، آنها را از سایر انواع ناودانی متمایز می‌کند و در جدول اشتال، عددی کمتر از ناودانی‌های معمولی را به خود اختصاص می‌دهد. کشورهایی مانند ایران و روسیه در تولید این نوع ناودانی تخصص دارند و استانداردهای ساخت آن با ناودانی‌های سنگین متفاوت است.

قیمت ناودانی‌های سبک نیز به دلیل وزن کمتر و فرایند تولید متفاوت، پایین‌تر از انواع دیگر است. کاربردهای متنوعی برای این ناودانی‌ها وجود دارد، از جمله ترمیم و بازسازی بناهای معماری، ساخت چهارچوب‌ها، و همچنین در صنایع دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ناودانی‌ها با توجه به ویژگی‌های خاص خود، برای پروژه‌هایی که نیاز به وزن کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر دارند، ایده‌آل هستند.

ناودانی سنگین چیست؟

ناودانی‌های سنگین، نوعی از قطعات صنعتی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعات، بخشی از مجموعه‌ای به نام سری ناودانی‌ها هستند که بر اساس وزن و ابعاد مشخصی طبقه‌بندی می‌شوند. در واقع، ناودانی‌های سنگین، دقیقاً بر اساس وزن و ابعادی که در جدول استاندارد اشتال ذکر شده است، ساخته می‌شوند. این جدول، مرجعی معتبر برای تعیین مشخصات قطعات صنعتی است.

در فرایند ساخت ناودانی‌های سنگین، دقت و توجه ویژه‌ای به ابعاد ارائه‌شده در جدول اشتال می‌شود تا محصول نهایی کاملاً مطابق با استانداردهای تعیین‌شده باشد. این نوع ناودانی، معمولاً در کارخانه‌های پیشرفته اروپایی و برخی از تولیدکنندگان داخلی که به فناوری و تجهیزات پیشرفته دسترسی دارند، تولید می‌شود. بنابراین، ناودانی‌های سنگین، قطعاتی دقیق و با کیفیت بالا هستند که در صنایع مختلف برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمره ناودانی موجود در بازار نشان‌دهنده استاندارد تولیدی آن است. برای مثال ناودانی با نمره ۴۰ تا ۴۰۰ تحت استاندارد DIN-1026 و ناودانی با نمره ۸۰ تا ۱۸۰ مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید شده است. این محصول برای ساخت بادبند، تیر، خرپا و ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خرید ناودانی منقطع و اطلاع از قیمتِ تولید کننده، لینک زیر را دنبال کنید.

تفاوت ناودانی سبک و سنگین

ناودانی‌ها، اعم از سبک و سنگین، دارای تفاوت‌هایی هستند که در وزن، قیمت، و استاندارد تولید آن‌ها نمود پیدا می‌کند. وزن ناودانی‌های سبک کمتر از جدول اشتال است، در حالی که ناودانی‌های سنگین با این جدول مطابقت دارند. این تفاوت‌ها در قیمت نیز تاثیرگذارند؛ ناودانی‌های سنگین به دلیل وزن بیشتر، قیمت بالاتری دارند.

استاندارد تولید ناودانی‌های سبک، روسی GOST 8240 است، در حالی که ناودانی‌های سنگین از استاندارد اروپایی DINEN1026-1 پیروی می‌کنند. روش تولید ناودانی‌های سنگین، نورد گرم است.

از نظر ظاهری، ناودانی‌های سبک بال‌های موازی و ناودانی‌های سنگین بال‌های شیب‌دار دارند. کاربرد ناودانی‌های سبک در ساخت چارچوب ماشین‌آلات و فریم‌های ماشین‌آلات سنگین است، در حالی که ناودانی‌های سنگین در ساخت تجهیزات صنعتی، خرپا، و ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جدول ناودانی سنگین

سایز (mm)

وزن هر متر شاخه (Kg/m)

ارتفاع (h)

عرض بال (b)

وزن شاخه ۶ متری (Kg/m)

وزن شاخه ۱۲ متری (Kg/m)

۸۰

۸.۶۵

۸۰

۴۵

۵۱.۹

۱۰۳.۸

۱۰۰

۱۰.۶

۱۰۰

۵۰

۶۳.۶

۱۲۷.۲

۱۲۰

۱۳.۴

۱۲۰

۵۵

۸۰.۴

۱۶۰.۸

۱۴۰

۱۶

۱۴۰

۶۰

۹۶

۱۹۲

۱۶۰

۱۸.۶

۱۶۰

۶۵

۱۱۱.۶

۲۲۳.۲

جدول ناودانی سبک

سایز (mm)

وزن هر متر شاخه (Kg/m)

ارتفاع (h)

عرض بال (b)

وزن شاخه ۶ متری (Kg/m)

وزن شاخه ۱۲ متری (Kg/m)

۸۰

۷.۰۵

۸۰

۴۰

۴۲.۳

۸۴.۶

۱۰۰

۸.۵۹

۱۰۰

۴۶

۵۱.۵۴

۱۰۳.۰۸

۱۲۰

۱۰.۴

۱۲۰

۵۲

۶۲.۴

۱۲۴.۸

۱۴۰

۱۲.۳

۱۴۰

۵۸

۷۳.۸

۱۴۷.۶

۱۶۰

۱۴.۲

۱۶۰

۶۴

۸۵.۲

۱۷۰.۴

 

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *